• A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
Книга
Промышленные метавселенные

Годунова Е. А., Санатов Д. В., Тибина Е. Ю. и др.

СПб.: 2023.

Статья
Robustness to manipulations in school choice

Nesterov A. S., Rospuskova O., Rubtsova S.

Social Choice and Welfare. 2024. P. 1-30.

Глава в книге
A Survey on Business Cycles: History, Theory and Empirical Findings

Orlando G., Sportelli M.

In bk.: Consequences of Social Transformation for Economic Theory. Proceedings of the 2022 Euro-Asian Symposium on Economic Theory (EASET), Ekaterinburg, Russia. Ekaterinburg: Springer, 2022. P. 5-34.

Препринт
Equilibrium existence and uniqueness in additive trade models

Slepov Fedor, Kokovin S. G.

Basic research program. WP BRP. National Research University Higher School of Economics, 2023. No. 262/EC/2023.

XXXI заседание регулярного научного семинара департамента экономики

На XXXI заседании научного семинара департамента экономики Санкт-Петербургской школы экономики и менеджмента НИУ ВШЭ с докладом «Heterogeneous Consumers Matching Heterogeneous Firms in Monopolistic Competition» (совместно с Сергеем Коковиным и Александром Тарасовым) выступит Шамиль Шарапудинов  (студент магистерской ОП Прикладная экономика и математические методы). Семинар состоится 27 марта в 16:50 по адресу: Кантемировская улица, д.3, корп. 1, лит. А, ауд. 345. Ждем всех заинтересовавшихся преподавателей, исследователей, студентов.
Abstract:  

Our novel approach to modeling monopolistic competition with heterogeneous consumers involves a space of characteristics of differentiated good (consumers' ideal points), alike Hotelling (1929). Firms have heterogeneous costs à la Melitz (2003), but choosing its price, every firm chooses also its optimal location, i.e., “niche”. We prove “perfect sorting”: the most efficient firms choose locations, where the consumer’s density is maximal, while the weaker is a firm – the farther it locates from attractive well-populated areas, to escape competition from the strong firms. Other market effects include non-monotone markups, high in the most and least populated zones; and monotone welfare, increasing in population density.